نحوه ی اعتمادسازی با مشتری
نحوه ی جلب اعتماد مشتری
اگر صاحب یک کسبوکار کوچک هستید، احتمالا یکی از فوریترین اهداف شما گسترش آگاهی از محصولات و خدماتتان است. تبلیغات و بازاریابی ممکن است در این زمینه بسیار کمک کند، اما بهترین طرحها هم اعتماد و وفاداریمشتری را تضمین نمیکند.
جذب اعتماد مشتریان یک چالش برای هر کسبوکار جدید است و فرآیندی است که نیاز به یک اقدام فوری و سازگار دارد. ما سه استراتژی زیر را برای شروع ایجاد اعتماد مشتری بسیار عالی میدانیم:
انجام دقیق وعدهها
اگر شما همواره سعی در انجام به موقع وعدههای خود داشته باشید به عنوان ارائهدهندگان خدمات به مشتریانفوقالعاده شناخته خواهید شد. ۷۸ درصد از مصرفکنندگان یک کسبوکار را به دلیل خدمات به مشتریان ضعیف ترک میکنند و به همین ترتیب ۵۹ درصد از مردم هم میگویند که اگر برند جدیدی از خدمات به مشتریان بهبود یافته استفاده کند آن را انتخاب خواهند کرد. برای یک شرکت جدید این آمار نشاندهنده یک فرصت فوقالعاده برای رشد است.
شفافیت کامل
این مورد را با یک مثال بیان میکنم، به بستهبندی غذاهایی که در آشپزخانه شما وجود دارد فکر کنید، احتمالا روی بستهبندی ارزش تغذیهای و مواد تشکیلدهنده آن نوشته شده است. شما نیز باید نسبت به محصول و خدمات خود تا این اندازه شفاف و واضح باشید.
یکی از نکتههای اصلی در این مورد ارائهی نظرات دیگر مشتریان است، به اشتراکگذاری آنچه که دیگران در مورد محصول یا خدمات شما میگویند به کاهش نگرانیهای مشتریان کمک خواهد کرد. برخی مطالعات نشان دادهاند که توصیفات مشتری نفوذ زیادی بر کسبوکارها اعمال میکنند. بنابراین بررسیهای مصرفکنندگان در افزایش فروش شما تاثیر بهسزایی خواهند داشت.
دریافت بازخوردهای بیشتر
سیستمهایی که چرخه بازخوردهای مثبت را چند برابر میکنند برای جلب اعتماد مشتریان مفید هستند. به عنوان مثال هنگامی که کسبوکار شما در موضوع بررسی محصول به خوبی عمل میکند، باعث جذب مشتریان جدید وفروش بیشتر میشود و آن نیز منجر به کسب بررسیهای محصول جدیدتر و به همین منوال فروشهای بیشتر و بیشتر میشود.
روشهایی وجود دارد که کمیت بازخوردها را بیشتر میکند، به عنوان مثال، امتیاز خالص پروموتر(NPS) مشتریان را به سه گروه ترویجدهندگان، مشتریانی که احتمالا به توسعه شما کمک کنند و مخالفان تقسیم میکند و در صورتیکه تخمین درستی از مشتریان ترویج دهنده داشته باشید میتوانید بهتر و متناسبتر از منابع موجود استفاده کنید. بنابراین ترویج دهندگان بیشتری را برای توسعه پیدا کنید و از طریق بازاریابی دهان به دهان روز به روز اعتماد مشتریان به شما بیشتر هم خواهد شد.
به عنوان یک کسبوکار جدید، یکی از مهمترین نکاتی که باید انجام دهید ارائه یک تجربه خدمت به مشتریان بزرگ است. خدمت به مشتری فراتر از فروش محصولات و یا خدمات شما است و آن سریعترین راه برای تکرار فروش و جلب اعتماد بیشتر مشتری میشود.
منبع:://madiseh.blog.ir/
علی خویه استاد دانشگاه، مشاور، محقق و مدرس در زمینه های مدیریت،بازاریابی، فروش، برندسازی، تبلیغات، اصول و فنون مذاکره با ۱۸ سال تجربه ی احرایی موفق تالیف و ترجمه ۱۲ عنوان کتاب تخصصی و مرجع